Den försvunna krukväxten.

Då var helgen slut och imorgon är det måndag igen.
Efter att ha jobbat hela helgen så hoppas jag på att få sovmorgon imorgon och att inte bli inringd ialla fall inte så tidigt.

Idag var mamma och Thompa och hämtade vår bil i gamleby, de kommer in med den till oss på tisdag kanske, ialla fall i veckan.

Nu på kvällen har jag påtat med mina blommor och tagit in ett par för övervintring. Min paprika höll på att kolavippen när jag tog in den igår så hoppas på att den klarar sig och lika väl grapefrukten som jag tog in idag.
När jag skulle se över mina orkideer i fönstret så har två av dem börjat skjuta nya knoppar och "kvistar". Tror även att nya "grenar", vet att de heter något helt annat på orkide språk, är på väg och någon liten har stuckit fram men jag kan inte riktigt avgöra ännu om det är en gren eller en såndär luftrot.
När det var dags för duschningen av alla andra blommor så upptäckte jag flera saker:
  1. Mina bebisar växer så det knakar och behöver nya krukor igen.
  2. Doftrankan har gett sig på att börja växa igen och behöver en ny klätteranordning.
  3. En blomma har mystiskt försvunnigt.
Jakten på den saknade blommar gick högt och lågt, men fann den inte någon stans inte ens krukan och stativet som krukan står/hänger på.
Började misstänka att min älskade fästman hade avskaffat min kära vän men inte. Min andra tanke var ifall vi haft inbrott och de tagit honom men det verkar kanske helt knasigt.
När jag givit upp jakten senare på kvällen så gjorde jag mig lite kaffe och gick ut för att ta ett bloss på terassen och där på en bänk fann jag honom.
Hans kruka är nu mera grön av mossa och hans stälning har rostat, han är faktist så vacker som han är så nu vet jag inte var jag ska ställa honom för jag vill ju att han ska få synas.

Imorgon så funderar jag på om jag ska försöka ge mig på att gräva upp och ta in den mystiska blomman i rabatten, den som vuxit så det knakat och som jag inte har en aning om vad det är för en blomma.
Eller ska den så stå kvar i vinter med som förra, den överlevde ju då och blev jätte fin, ja det är frågan hade ju kanske kunnat få lite råd om jag viste vad det var för något.

Eftersom min mobil och därmed min kamera är paj så ska jag ge mig på att försöka förklara hur den ser ut.
Den ser ut lite som en vandrande jude ( ursäkta men de heter så) med bredare blad och att bladen är knottriga istället för släta men den har inga sånna små fjun som den vandrande juden har.
Färgen är milt grön och går mot det lila hållet i mitten av bladet en del blad är nästan helt lila/blå andra mer gröna och vita. Den har blommat mycket och blommorna är blåa i färgen och är mer eller mindre lika dana som nässelblommans.
Har du någon aning om vad det kan var för någon blomma så hör väldigt gärna av dig.
Kanske borde tillägga att den hänger/klättrar gärna och breder ut sig, växer inte på höjden alls nästan.

Det här blev kanske inte alls något vidare skojigt inlägg men ska jobba på ett till nästa gång.

Ha det bra därute i höst mörkret och hoppa i många lövhögar, själv får jag sparka löv i promenaden... Cessili

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0