Älgflugor = djävulsdjuret nr 1

Jaha då är helgen över och man är entligen ledig ett par dagar. Fast imorrse så ringde ju telefonen som vanligt men jag valde att somna om och det var jag riktigt glad över.

Igår hände en riktigt äcklig sak, älsklingen och Ginus kom hem och de hoppade i badet.
Sen blev det dags att klippa klor och kamma pälsen. När jag kammade så tyckte jag att det var nått i borsten och det var det med.
En sån äcklig, avskyvärd fasansfull älgfluga, den här var även blodfärgad efter att ha sugit på min lilla bebis.
Så det blev till att kamma igenom min lille sotis riktigt noga och gå och vrida sig och klia överallt resten av kvällen. Tyckte synd om lille ginga för hon fattade ju att jag tyckte det var äckligt men inte hon så klart. Vilket innebar att efter älsklingen kollat igenom mitt hår så blev det mys pys med min lille Ginga.

Idag har jag bara en slappar dag och det är allt jag har ork till idag för den delen, medans älsklingen och gingus är i skogen med deras älskare. Men de har fått stränga order om nogrann kammning innan de får komma in i bilen. Vill inte ha hem de där små äcklen igen fyyyyyyyy.

För er som inte vet vad älgflugor är så är det en blodsugande parasit/loppa och de ser ut så här.



Flugan landar på sitt värddjur och bryter av sina vingar för att leva resten av sitt liv på värddjuret. Därefter kryper den in i håret och suger blod. Den släpper sina larver till marken och dessa blir flugor på hösten. Den brukar ta miste på sina värddjur och människor.

information och bild från www.wikipedia.org

Var försiktiga där ute i naturen, själv föredrar jag fästingar framför dessa äcklen, snabba och ettriga djävulsmonster.
Cessili

Kommentarer
Postat av: Sandra

Fy dig Cissi nu kommer jag ha klåda hela natten... blä va äcklusssss!!!

Tack för idag höres imorgon!

2008-10-20 @ 19:39:52
Postat av: Lillstrumpa

Jadu Cissi hur tror du jag känner mig? som bor här ute i naturen och har haft dessa djävulsmonster på mig.

2008-10-21 @ 09:56:51
URL: http://wickiis.blogg.se/
Postat av: Anonym

är det någon sorts behandling man måste göra efter att ha fåt dessa gävlar i håret?

Svar: Oj inte varit inne på ett tag, tror det är någon form av avlusning. Till djur är det droppar mot parasiter mm som används tror jag om jag inte minns fel.
Cessili

2013-09-02 @ 16:46:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0